Januari 2000: Het Zweedse automerk Saab komt in handen van de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM). Saab is gevestigd in het Zweedse Trollhättan, waar ook de meeste Saabs uit de fabriek rollen.
Voorjaar 2009: De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) wordt getergd door de financiële crisis en wil van het verlieslatende Saab af. Verscheidene bedrijven tonen interesse, waaronder het Italiaanse Fiat. Ook de omstreden Amerikaanse investeerder Ira Rennert meldt zich. In juni verkoopt GM Saab aan Koenigsegg, de Zweedse fabrikant van exclusieve sportauto’s, maar in november 2009 blaast dat bedrijf de transactie toch af.
26 januari 2010: Na een spannende biedingsstrijd komt Saab in handen van het Nederlandse automerk Spyker Cars van Victor Muller. Marktkenners zijn sceptisch. Saab is immers veel groter dan Spyker, zowel wat betreft het aantal werknemers als de productie. En beide bedrijven staan al jaren in de rode cijfers.
19 februari 2010: De Russische investeerder Vladimir Antonov blijkt geld te geven aan Spyker. Hij verstrekte ongeveer 100 miljoen dollar aan leningen aan het investeringsfonds van Victor Muller.
19 november 2010: Autofabrikant Saab ontslaat tweehonderd werknemers, omdat de autoverkoop tegenvalt. Saab hoopte in 2010 45.000 auto’s te verkopen, maar kwam niet verder dan krap 32.000 exemplaren.
Februari 2011: Victor Muller verkoopt de Spyker-sportwagens aan zijn Russische vriend Antonov.
Begin april 2011: Productie Saab valt met horten en stoten stil, dit zal weken duren. Het bedrijf heeft betalingsachterstanden bij leveranciers die daarom geen onderdelen meer leveren, de achterstand zou tientallen miljoenen euro's bedragen.
28 april 2011: Antonov wordt als aandeelhouder bij Saab benoemd. De Russische zakenman zegt een belang in Saab te willen kopen om het noodlijdende automerk van extra geld te voorzien.
2 mei 2011: Spyker krijgt een lening van 30 miljoen euro van investeringsfonds Gemini Investment Fund en vraagt om een deel van de lening die eerder is toegezegd door de Europese Investeringsbank (EIB), zodat de productie bij Saab weer kan worden opgestart. Diezelfde dag kondigt Saab een samenwerking aan met de Chinese Hawtai Motor Group, die niet alleen geld maar ook kennis met Saab zou delen.
12 mei 2011: Spykers Cars maakt bekend dat de deal met de Chinezen op losse schroeven staat, de onderhandelingen met de EIB en de leveranciers lopen nog, evenals gesprekken met Hawtai en andere mogelijke Chinese investeerders.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl